Parochielogo: twee bladeren in de kleur van de hoop

Het kerkbestuur van de parochie Sint Joannes de Doper in Eygelshoven heeft grafisch ontwerper Hanno Uittenbogaard gevraagd een nieuw logo te ontwerpen voor de parochie met haar twee kerken. Het is een mooi nieuw herkenningsteken geworden: ‘Twee bladeren, verbonden aan dezelfde boom van het geloof’. Hanno Uittenbogaard licht zijn ontwerp zelf toe:


,,Een sterk logo of beeldmerk is een afbeelding die aan een aantal eisen moet voldoen. Het moet een duidelijk beeldmerk zijn dat inhoudelijk een relatie onderhoudt met de naam of de activiteit van de organisatie waar het voor staat. Zo heeft Shell als logo uiteraard een schelp en heeft de ING een oranje leeuw als verwijzing naar het feit dat het vroeger de nationale staatsbank van Nederland was.’’

Krachtig
,,Een logo moet herkenbaar zijn in elke afmeting: klein even duidelijk als groot. Dus er moet niet te veel detail in zitten. Het moet tenslotte in zwart-wit even krachtig zijn als in kleur. In het beste geval moet je aan het logo op termijn de organisatie waar het van is kunnen herkennen, zonder dat de naam erbij staat. Dat is met Shell zeker het geval, maar ook met bijvoorbeeld Nike of Adidas.’’


,,Een nieuw logo ontwerpen voor een parochie met twee kerken, die heel verschillend maar toch verbonden zijn, was geen eenvoudige opgave. De ene kerk is heel oud, de ander niet. De ene kerk is groot, de ander klein.’’

Bladeren
,,De beide kerken zijn verbonden door het geloof en door de parochie waar ze toe behoren. Om die reden heb ik gekozen voor twee bladeren, die zij aan zij staan. Ze zijn verbonden aan dezelfde boom van het geloof, gesymboliseerd door het grote witte kruis dat hen beide draagt. De bladeren zijn sterk gestileerd, zodat ze ook in kleine afmeting herkenbaar blijven. De kleuren van de bladeren zijn ook nog eens met opzet omgewisseld: daar waar lichtblauw staat had eigenlijk lichtgroen moeten staan. De subtiele omwisseling van kleuren symboliseert de verwevenheid van beide kerken.’’


,,De hoofdkleur van het logo is groen, de kleur van de hoop. Ik hoop dat het nieuwe logo nog vele jaren uw parochie zal verbeelden en vertegenwoordigen. Het drukt de geestelijke verbondenheid niet alleen van alle parochianen, maar ook van alle christenen over de hele wereld uit.’’

Hanno Uittenbogaard